top of page

Virtual reality - The representation of the Yishuv, the Holocaust and Holocaust survivors in the film My Father's House (1947)

Liat Steir-Livny 2000

Virtual reality - The representation of the Yishuv, the Holocaust and Holocaust survivors in the film My Father's House (1947)

Bonds of Silence, Massuah

The immigration of approximately 500,000 Holocaust survivors in the aftermath of World War II, had found ample expressions in Israeli cinema since the late 1940s. The films distinctively propagated Zionist ideas served as an artistic platform for an ideological outlook, through which the Zionist establishment sought to display its national achievements. They were produced in English because they were supposed to influence the public in the Western world. Such films necessarily presented a tendentious worldview. These films did not deal directly with the Holocaust, but rather, with its Zionist political lesson: the importance of establishing a Jewish state in the Land of Israel. Even though these were propaganda films, intended to influence the Western world, they were also shown in movie theatres as regular fiction films and received reviews from film critics just like any other fiction films. My Father's House, 1947 [Beit Avi], directed by Herbert Kline in 1947, was one of the first fiction films produced in the Yishuv after WWII. The article analyses this film and the way it reflected the Zionist ideology.

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

Holocaust commemoration, Holocaust remembrance, Holocaust representations, collective memory, Eretz-Israeli cinema, Yishuv, Holocaust, Holocaust survivors, Zionism

Reference:

Liat Steir-Livny "Virtual reality - The representation of the Yishuv, the Holocaust and Holocaust survivors in the film My Father's House (1947)". Bonds of Silence, Massuah. vol.28, 2000, pp. 343-359 [Hebrew].

"מציאות מדומה: דימוי החברה היישובית, השואה ושארית הפליטה בסרט "בית אבי" (1947)"

ליאת שטייר-לבני 2000

Virtual reality - The representation of the Yishuv, the Holocaust and Holocaust survivors in the film My Father's House (1947)

בריחים של שתיקה, משואה

בין 1945 ל 1948 הופקו בארץ-ישראל מספר סרטים עלילתיים ודוקומנטרים העוסקים בניצולי השואה. המחוייבות לחזון הלאומי היתה אדירה והסרטים עוצבו לפי תבניותנרטיביות דומות. הסרטים הדוקומנטריים מציגים באקספוזיציה קצרה את בעיית הניצולים באירופה; גוף הסרט המציג בהרחבה את הקשר הבלתי נפרד בין הניצולים לבין ארץ-ישראל, ואת המוטיבציה הציונית הבלתי מתפשרת שלהם. ניתן דגש רב למעלותיה של הארץ ולהשתלבותם המיידית של הניצולים בה, כאשר זה מול זה מוצבים שני עולמות מנוגדים -ארץ-ישראל מול הגולה, החלוץ מול היהודי ׳הישן׳, הרואיות מול מוות מביש; הסיום כולל קריאה לפתרון בעיית הניצולים -עזרה בהבאתם לארץ. הסרטים עלילתיים פותחים בהצגת דמות ניצול בעייתי המגיע לארץ שבור ונטול חיים, לאורך הסרט הוא מתוודע אל אורח החיים הארץ-ישראלי ובסיומו של הסרט הוא משתקם והופך ל״יהודי חדש״. הסרטים שיקפו את הדימוי העצמי של היישוב ואת הדימויים שיוחסו לניצולי במאמר זה אבהן דימויים אלו דרך הסרט העלילתי ״בית אבי״, המהווה אב-טיפוס לסרטי אותה תקופה מבחינת התפישות והרעיונות שהוצגו בהם.

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

שואה, ניצולי שואה, ציונות, יישוב, יישוב ארץ-ישראלי, קולנוע ישראלי

Reference:

שטייר-לבני ליאת, "מציאות מדומה: דימוי החברה היישובית, השואה ושארית הפליטה בסרט "בית אבי" (1947)", בריחים של שתיקה, משואה, 28, 2000, עמ' 343-359.

bottom of page