Holocaust Humor: Satirical Sketches in "Eretz Nehederet

Liat Steir-Livny 2014

Holocaust Humor: Satirical Sketches in "Eretz Nehederet

Humor Mekuvvan: A Research Journal in Humor Studies

For many years, Israeli culture recoiled from dealing with the Holocaust from these perspectives. The perception was that a humorous approach to the Holocaust might threaten the sanctity of its memory, or evoke feelings of disrespect towards the subject and hurt survivors' feelings. Official agents of Holocaust memory continue to follow this approach, but from the 1990s, a new unofficial path of memory began taking shape in tandem. It is an alternative and subversive path that seeks to remember, albeit differently. Texts that combine the Holocaust with humor, satire and parody are a major aspect of this new memory. The article analyses skits from the successful Israeli satire It's a Wonderful Country [Eretz nehederet] (Keshet Productions, Channel 2-Keshet, 2003- present) and checks if they really subvert under the canonical memory of the Holocaust or rather support it.

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

Israeli culture, Holocaust commemoration, Holocaust remembrance, Holocaust representations, collective memory, Israeli TV, Holocaust, TV humor, Black humor, Gallows Humor, Holocaust humor, Holocaust satire.

Reference:

Steir-Livny, Liat. "Holocaust Humor: Satirical Sketches in "Eretz Nehederet". Humor Mekuvvan: A Research Journal in Humor Studies. 3, 2014, pp.6-18 [Hebrew].

"סאטירה ושואה- דחיה ואשרור של הזכרון ההגמוני בארץ נהדרת".

ליאת שטייר-לבני 2014

הזיכרון הקולקטיבי של השואה בתרבות העולמית ובעיקר הישראלית ,נשען עד לעשורים האחרונים , על הנצחה שאפופה ביגון ,אבל ופאתוס .ייצוגים הומוריסטים העוסקים בנאציזם ,במלחמת העולם השניה ובשואה ,הופיעו לעיתים נדירות בתרבות העולמית והישראלית משנות הארבעים ועד לשנות השמונים של המאה העשרים .משנות השמונים ואילך ,עם ההתרחקות משנות המלחמה ,וכניסתם של בני הדור השני והשלישי למרכז הבמה התרבותית בעולם ובישראל ,החל להתרקם בתרבות הפופולרית משנות השמונים של המאה העשרים ואילך ,זיכרון שונה . זהו זיכרון חדש של השואה ,המבקש לאתגר את גבולות התפיסה של ייצוג השואה ולחתור תחת מוסכמות חברתיות ומסרים הגמוניים. אחד התחומים הבולטים במסגרת זיכרון חדש זה הוא השילוב של שואה והומור ,ושואה וסאטירה. נושאים אלו החלו להופיע יותר ויותר במחקר ,בקולנוע , בתכניות טלוויזיה ,במופעי סטנד אפ ,ובמערכונים וסרטונים באינטרנט. מאמר זה יתמקד בייצוגים סאטיריים של השואה באחת מתכניות הבידור הפופולאריות של שנות האלפיים - ארץ נהדרת. המאמר ינתח את הנושאים המרכזיים העולים במערכונים העוסקים בשואה בתכנית וינתח אותם דרך תיאוריות של סאטירה וקריאה פוליסמית של טקסטים טלוויזיוניים. המאמר יבדוק האם מערכונים אלו, שעוררו לא פעם הדים וסערה בציבור ,אכן חותרים תחת הזכרון ההגמוני של השואה או שמא מאשררים אותו ?

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

Reference:

שטייר-לבני ליאת, "סאטירה ושואה- דחיה ואשרור של הזכרון ההגמוני בארץ נהדרת", הומור מקוון, 3, 2014ת עמ' 18-6.