Alternative Memory: Alternative ceremonies on Holocaust and Heroism Remembrance Day

Liat Steir-Livny 2016

Alternative Memory: Alternative ceremonies on Holocaust and Heroism Remembrance Day

Dapim: Studies on the Holocaust

The first alternative ceremonies on Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Day, were held in 1999 in the Tmuna Theatre in Tel Aviv. The article delineates the characteristics of the official ceremonies marking Holocaust Martyrs' and Heroes' Remembrance Day, and explains how the Tmuna alternative ceremonies undertake to subvert these characteristics. It analyses the way these ceremonies reject the National-Zionist aspect of the canonical ceremonies and instead, spotlight individual voices, stories, and perceptions that are not represented in the canonical ceremonies. In a very informal, unorthodox manner, they present ways in which the Holocaust shapes Israeli identity in the present. In so doing, they extend the borders of the Holocaust Remembrance Day ceremonies and of Holocaust remembrance in Israel.

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

Israeli culture, ceremonies, Holocaust commemoration, Holocaust remembrance, Holocaust representations, collective memory, Holocaust, Holocaust survivors.

Reference:

Steir-Livny, Liat. "Alternative Memory: Alternative ceremonies on Holocaust and Heroism Remembrance Day". Dapim: Studies on the Holocaust. 28, 2016, pp. 131-150 [Hebrew].

"תם הטקס: טקסים אלטרנטיבים ביום הזכרון לשואה ולגבורה"

ליאת שטייר-לבני 2016

מאמר זה עוסק בנושא שטרם נחקר באופן מקיף: ניתוח המאפיינים הצורניים והתוכניים של "הטקס האלטרנטיבי" של תיאטרון "תמונע" בתל אביב, הנחשב כיום הטקס האלטרנטיבי המרכזי המאמר יציג את המבנה הקונספטואלי של הטקס, את התמות המרכזיות העולות ממנו בישראל, ואת הקשר בינן ובין השיח הציבורי החדש בנושא, ויעלה את השאלה מהי "אלטרנטיבה" בהקשר הטקסי של זיכרון השואה. נושא זה ייבחן לאור התיאוריה של אודי לבל וגל חרמוני על טקסים תוך-פרדיגמטיים (שאינם אלטרנטיביים) וחוץ-פרדיגמטיים (אלטרנטיביים). לטענתם, טקסים תוך-פרדיגמטיים, גם אם יש בהם ריבוי של מקורות ומחברים, אינם מייצרים מגוון של קולות המבטאים נקודות ראות והשקפות שונות אלא משחזרים את הנרטיב ההגמוני. הטקסים הללו משקפים פרקטיקות טקסיות: הם מתקיימים בזמן ובמרחב ייחודים; מתאפיינים בריחוק של יחסי צופה ונצפה (אין דיאלוג ביניהם); ואינם חותרים תחת סיפור הלקח הלאומי. טקסים חוץ- פרדיגמטיים, לעומת זאת, יוצאים כנגד פרדיגמת הזיכרון הלאומי: הם מתנהלים במרחב שאיננו ייעודי לטקסי זיכרון; מפנים עורף לטקסטים מהרפרטואר הקנוני; מחלנים את "הזמן הקדוש" באמצעות המרת פרקטיקות טקסיות בפרקטיקות יומיומיות; ומבטלים את המוות כמקשר בין לאור חלוקה זו יבדוק המאמר אם הטקסים ב"תמונע", החורגים מהתמות של עבר לעתיד. הטקסים הממלכתיים, הם אכן "אלטרנטיביים".

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me. It's easy.

Keywords:

Reference:

שטייר-לבני ליאת "תם הטקס: טקסים אלטרנטיבים ביום הזכרון לשואה ולגבורה", דפים לחקר השואה, 28, 2016 עמ' 131-150.